O último da foto
Benny Golson, o penúltimo de uma imagem icônica, acaba de morrer. Como Sonny Rollins estará se sentindo?
Ruy Castro, fsp, 25/09/2024
Como alguém se sentirá sendo o último remanescente de uma foto tirada há 66 anos, em 1958, reunindo 60 dos maiores nomes da sua especialidade, o jazz? Como terá sido, anos depois, observar casualmente a foto, constatar que a maioria daqueles amigos já desapareceu e passar a acompanhar a partida dos demais até que sobrem apenas dois — ele próprio e mais um? Foi o que aconteceu nesta segunda (23), com a morte, aos 95 anos, de Benny Golson, um dos grandes sax-tenores de sua geração, autor de dois standards, "I Remember Clifford" e "Whisper Not". Era o penúltimo. O único vivo agora é Sonny Rollins, este, sim, um gigante do tenor, aos 94 anos completados há poucos dias.
A foto, de Art Kane, feita para a edição de janeiro de 1959 da revista Esquire, chamou-se "A Great Day in Harlem" e é uma das imagens mais icônicas depois da Santa Ceia. Foi copiada e adaptada por fotógrafos de todos os países, cidades e bairros e teve sua história contada em dois filmes, o documentário homônimo de Jean Bach, em 1995, e "O Terminal" (2004), de Steven Spielberg. E é mesmo uma história quase absurda.
A Great Day In Harlem (Jazz Culture Documentary 1994) Jean Bach
Como convencer os artistas mais livres e dispersivos do mundo, os jazzistas, a comparecer a determinado endereço em dia tal e num horário, 10 da manhã, em que nenhum deles se habituara a estar acordado? Pois aconteceu. O convite correu por Nova York e, no dia 12 de agosto de 1958, lá estavam, defronte ao nº 17 da rua 126 Leste, no Harlem, Thelonious Monk, Dizzy Gillespie, Count Basie, Coleman Hawkins, Gerry Mulligan, Lester Young, Horace Silver, Art Blakey, Jimmy Rushing, Gene Krupa e muitos mais, velhos, moços, brancos, pretos e de todos os estilos. Louis, Duke, Miles, Billie e Ella faltaram, estavam em turnê.
Inúmeros deles não se viam havia décadas e tinham muito que se abraçar e conversar. Como fazer com que ficassem quietos para a Hasselblad de Kane? E os meninos da rua, que queriam aparecer na foto? E a polícia, que já não tinha como segurar o trânsito?
Mas a foto saiu e lá está, entre eles, o jovem Sonny Rollins. Continua firme, na ativa e, se hoje fizerem outra, ele estará presente.
Biographical/historical information
A Great Day in Harlem is an Oscar-nominated 1994 documentary directed by Jean Bach (1918 - 2013), a press agent, radio producer, jazz aficionado, and fixture of New York's jazz scene. The collection consists of sixty-four video recordings, which are the interviews conducted for the documentary from 1989 to 1996.Biographical/historical information
A Great Day in Harlem is a 1994 documentary directed by Jean Bach (September 27, 1918 – May 27, 2013), a press agent, radio producer, jazz aficionado, and fixture of New York's jazz scene. Through interviews and archival material, the film tells the story of Art Kane's photograph of the same name taken for Esquire magazine in Harlem on August 12, 1958. Assembled on 17 East 126th Street, between Fifth and Madison Avenues, the photograph is famous for capturing fifty-seven of the era's jazz greats in one photo. It is a feat that has not been replicated since as a snapshot of its time and during the heyday of the music.
Scope and arrangement
The collection consists of sixty-four video recordings, which are the thirty-three interviews conducted for the documentary from 1989 to 1996. These interviews are organized alphabetically by the subject's last name. The collection consists primarily of Bach's interviews with the surviving musicians pictured in the 1958 Great Day in Harlem photograph. It also includes interviews with musicians' family and friends, as well as the photographer and others who were working for Esquire magazine at the time. Each interviewee's relationship to the photograph is detailed in the item's content note.
The musicians interviewed for the documentary are Art Blakey, Scoville Brown, Buck Clayton, Bud Freeman, Dizzy Gillespie, Benny Golson, Johnny Griffin, Milt Hinton, Chubby Jackson, Hank Jones, Jonah Jones, Max Kaminsky, Eddie Locke, Marian McPartland, Gerry Mulligan, Sonny Rollins, Sahib Shihab, and Horace Silver. Musicians' friends and family who were present for the photo shoot are also in the collection: Mona Hinton, wife of Milt Hinton; Taft Jordan, Jr., son of Taft Jordan; Mike Lipskin, friend of Willie "the Lion" Smith; Elaine Lorillard, friend of multiple pictured musicians and founder of the Newport Jazz Festival; Felix Maxwell, friend of Taft Jordan and Rudy Powell; Paula Morris, daughter of Maxine Sullivan; and Rudy Powell, son of Everard Powell. Photographer Art Kane and his assistant Stephen Frankfurt, art director Robert Benton, and writer and critic Leonard Feather comprise the former Esquire staffers interviewed for the documentary. The collection also includes interviews with Riverside Records publicist Robert Altshuler and writer and critic Nat Hentoff.
Administrative information
Source of acquisition
Jean Bach, 1996.
Processing information
Collection inventoried by Stacey Doyle Ference. Collection processed and described by Anika Paris, archivist, and Shola Lynch, curator. Finding aid published in 2023.
Collection inventoried by Stacey Doyle Ference. Collection processed and described by Anika Paris, archivist, and Shola Lynch, curator. Finding aid published in 2023.
Names
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